Gmina Słubice

 

 

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Słubice

od dnia 01 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad 2020r.

 

 

                     I.        Wprowadzenie

1.    Cel przygotowania analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi

Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Słubice. Analiza została sporządzona w celu realizacji obowiązków nałożonych na gminy przez obowiązujące w Polsce prawo w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Istotą analizy jest przygotowanie informacji niezbędnych do stworzenia efektywnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Ma ona dostarczyć wiedzy na temat obecnego stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Słubice oraz zweryfikować możliwości techniczne i organizacyjne gminy w zakresie przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz potrzeb inwestycyjnych, a także kosztów związanych z gminnym systemem gospodarki odpadami komunalnymi. Analiza została przygotowana na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych

2.    Podstawa prawna do sporządzenia analizy.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 oraz art. 9 tb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U.2020.1439 ze zm.), gminy dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:

1)    możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,

2)    potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowania odpadami komunalnymi,

3)    kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,

4)    liczby mieszkańców,

5)    liczby właścicieli nieruchomości, wobec których gmina podjęła działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

6)    ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy oraz ilość odpadów komunalnych z terenu gminy przeznaczonych do składowania.

 

                    II.        System gospodarowania odpadami na terenie gminy Słubice

1.    Ogólna charakterystyka systemu

Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem gospodarowania odpadami komunalnymi wszystkie gminy zobligowane są do odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości znajdujących się na terenie danej gminy. Nakłada to na gminy obowiązek przeprowadzenia przetargu w celu wyłonienia firmy, której zadaniem będzie odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne. Odpady odbiera firma wyłoniona w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. z siedzibą w Słubicach, przy ul. Krótkiej 8.

Pojemniki i worki, za pośrednictwem przedsiębiorcy zapewnia gmina.

Oprócz odbioru odpadów komunalnych, na terenie miasta i gminy Słubice obowiązuje także selektywna zbiórka odpadów komunalnych.

Właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych obowiązywała selektywna zbiórka następujących frakcji odpadów komunalnych:  

1) papier;

2) szkło;

3) tworzywa sztuczne – metale;

4) zielone i bioodpady;

5) zmieszane. 

Ponadto posiadacze odpadów komunalnych z terenu gminy Słubice zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, itp.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin.

W/w wymienione odpady mieszkańcy gminy, którzy uiszczają opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi mogą dostarczać je do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK). Na terenie gminy funkcjonuje jeden punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.  Mieści się on na terenie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. przy ul. Krótkiej 8.

Odpady wielkogabarytowe odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych, zgodnie z harmonogramem.

Przeterminowane leki mieszkańcy Gminy mogą przekazywać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w wyznaczonych aptekach na terenie Słubic.

Na terenie Gminy Słubice rozstawione są kontenery na odzież.

Częstotliwość odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości określał Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Słubice uchwalonego uchwałą Rady Miejskiej w Słubicach nr XX/179/2016 z dnia 2 czerwca 2016 r.

 

                   III.        Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych

1.    Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Odpady komunalne z terenu Gminy Słubice, kierowane były do instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) w Kunowicach. Sposób postępowania z odpadami odebranymi z terenu gminy jest zgodny z założeniami ustawy o odpadach oraz „Aktualizacją Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami wraz z planem Inwestycyjnym w zakresie odpadów komunalnych”.

 

2.    Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

Moce przerobowe w/w instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych zapewniły ciągły odbiór i nieprzerwane zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy Słubice, wobec czego, w terminie, który obejmuje niniejsze opracowanie Gmina Słubice nie miała potrzeby realizowania zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

W 2019r. inwestowano w edukację mieszkańców w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. W celu zwiększenia świadomości ekologicznej mieszkańców przeprowadzono kampanię mającą na celu pokazać problem zaśmiecania miasta. 

Gmina Słubice zorganizowała także coroczną akcję sprzątania terenów publicznych, do której z ogromnym zaangażowaniem włączyli się mieszkańcy i inne organizacje działające na terenie gminy. Podczas trwania akcji gmina zapewniła uczestnikom rękawiczki, worki oraz odbiór zebranych odpadów komunalnych.

 

3.    Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

Na koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi składają się głównie:

·         przede wszystkim odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych,

·         utworzenie  i utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

·         usuwania tzw. „dzikich wysypisk”

·         edukacja ekologiczna,

·         obsługa administracyjna.

Należy podkreślić że środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na inne cele niż pokrywanie kosztów funkcjonowania systemu. Na systemie tym gmina nie może zarabiać, ale również nie może go dofinansowywać z innych źródeł.

W związku z realizowaniem gospodarki odpadami w terminie od 01 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Gmina Słubice poniosła następujące koszty:

·         odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Słubice – 3 803 495,41 zł;

·         prowadzenie i obsługa Punktu Selektywnej Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Słubicach – 376 880,16 zł;

·         odbiór i zagospodarowanie przeterminowanych leków  - 3 952,76 zł.

·         usuwania tzw. „dzikich wysypisk” - 166 320,00 zł

·         kampania edukacyjna - 79 950 zł

W okresie od 01 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. do budżetu gminy wpłynęło z tytułu opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych 5 715 892,06 zł.

 

4.    Liczba mieszkańców.

Na dzień 31 grudnia 2019 r. na terenie Gminy Słubice zameldowanych na pobyt stały i czasowy było 20 440 mieszkańców.

 

5.    Ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy oraz informacja na temat odpadów komunalnych z terenu gminy przeznaczonych do składowania.

W terminie objętym analizą z terenu Gminy Słubice zebrano następujące rodzaje i ilości odpadów komunalnych:

 

Tabela 1. Ilość odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości położonych na terenie Gminy Słubice w 2019 r.

L.p.

kod odpady

rodzaj odpadu

Masa odebranych odpadów komunalnych w tonach [Mg]

1.

20 02 01

odpady ulegające biodegradacji

501,0200

2.

20 03 01

niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

8370,2200

3.

20 01 08

odpady kuchenne ulegające biodegradacji

1,5570

4.

20 01 02

szkło

101,1000

5.

20 01 35*

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

1,8800

6.

20 01 01

papier i tektura

237,3800

7.

20 03 07

odpady wielkogabarytowe

526,8200

8.

16 01 03

zużyte opony

1,0800

9.

15 01 02

opakowania z tworzyw sztucznych

1,2500

10.

15 01 01

opakowania z papieru i tektury

7,2800

11.

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

3,3600

12.

17 01 82

inne niewymienione odpady

76,9200

13.

17 01 02

gruz ceglany

444,9200

14.

20 01 39

tworzywa sztuczne

257,0000

 

Łączna masa odebranych odpadów komunalnych w tonach [Mg]

10 531,7870

 

Łączna masa odebranych odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów budowlanych i rozbiórkowych *

10 009,9470

 

Łączna masa odebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych *

521,8400

 

Tabela nr 2. Ilość i rodzaje odpadów przyjętych do PSZOK od mieszkańców Gminy Słubice. 

 

L.p.

kod odpadu

rodzaj odpadu

Masa zebranych odpadów komunalnych w tonach [Mg]

1.

20 01 33*

Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie

0,2400

2.

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

77,4400

3.

20 01 35*

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

10,7000

4.

17 01 02

Gruz ceglany

201,7000

5.

20 01 01

Papier i tektura

8,0380

6.

20 01 40

Metale

1,7200

7.

16 01 03

Zużyte opony

7,5910

8.

20 01 02

Szkło

5,7760

9.

20 01 21*

Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć

0,0600

10.

17 04 05

Żelazo i stal

0,7700

11.

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

39,3200

12.

20 01 39

Tworzywa sztuczne

13,6200

 

Łączna masa zebranych odpadów komunalnych w tonach [Mg]

366,9750

 

Tabela nr 3. Informacja o masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi odpadów odebranych i zebranych z terenu gminy.

L.p.

Kod odpadu

rodzaj odpadu

Masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi w tonach [Mg]

1.

15 01 07

Opakowania ze szkła

202,8711

2.

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

173,4460

3.

15 01 04

Opakowania z metali

37,2937

4.

20 01 39

Tworzywa sztuczne

13,6200

5.

20 01 01

Papier i tektura

7,8600

6.

20 01 02

Szkło

5,4400

7.

19 12 04

Tworzywa sztuczne i guma

2,8464

8.

19 12 02

Metale żelazne

2,8464

9.

20 01 40

Metale

1,7200

 

Łączna masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi w tonach [Mg]

447,9436

 

Ilości odpadów wynikają ze sprawozdań składanych przez przedsiębiorców odbierających odpadów odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w roku 2019.

W 2019 r. Gmina Słubice osiągnęła następujące poziomy z zakresu:

-        recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła: 20,80 %,

-        recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych: 97,7 %,

-        ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do ponownego składowania: 0%.

                  IV.        Podsumowanie i wnioski

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Słubice za 2019 rok została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma również dostarczyć informacje o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości objętych nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi ale przede wszystkim dostarczyć niezbędnych informacji dla stworzenia najbardziej efektywnego ekonomicznie systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Obecnie funkcjonujący system gospodarowania odpadami zapewnia kompleksową obsługę mieszkańców oraz właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na terenie Gminy. System należy do najbardziej rozbudowanych i kompleksowych w Polsce o wysokiej jakości świadczonych usług. Podjęte działania kontrolne, a następnie porządkowe pozwoliły ograniczyć ilość miejsc gdzie podrzucane są odpady, tzw. dzikich wysypisk. Konieczne jest dalsze kontynuowanie tych czynności. Gmina prowadzi bardzo rozbudowane akcje edukacyjne kierowane przede wszystkim do dzieci i młodzieży.

Priorytetowym zadaniem dla Gminy na przyszłe lata jest dbałość o ograniczenie kosztów związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Słubice bez pogorszenia jakości usług związanych z odbiorem odpadów świadczonych przez podmiot wyłoniony w przetargu. Równie ważne jest także dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, racjonalnej segregacji odpadów komunalnych czy też ograniczanie ilości tzw. dzikich wysypisk na terenie Gminy tak aby osiągnąć określony przez Unię Europejską poziom odzysku i recyklingu odpadów.

 

 

Z up. BURMISTRZA

Adriana Dydyna – Marycka

Zastępca Burmistrza