Monitoring realizacji zadań publicznych przez organizacje pożytku publicznego…
Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego przyjmujące zlecenie realizacji zadania publicznego, zobowiązują się do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie. Umowa ta zawiera wzajemne relacje między stronami (ich prawa i obowiązki).
Jednym z takich obowiązków jest nałożony na Zleceniodawcę - organ przekazujący dotację obowiązek monitorowania prawidłowości wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania.
W tym celu Burmistrz Słubic wydał zarządzenie określające zasady i tryb dokonywania kontroli i oceny realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe. Kontrole będą przeprowadzane w oparciu o zatwierdzony przez Burmistrza Słubic harmonogram.
W myśl przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie kontrola realizacji zadania może być prowadzona :
· w toku jego realizacji,
· po zakończeniu realizacji zadania do czasu ustania obowiązku przechowywania dokumentów finansowych (5 lat).
Kontroli podlegać będzie:
· dokumentacja finansowo-księgowa,
· poniesienie wkładu własnego finansowego i osobowego,
· opis faktur/rachunków,
· zamówienia publiczne a zadanie,
· udokumentowanie realizowanych działań (listy obecności, dzienniki zajęć, plakaty, zdjęcia, informacje w mas mediach …)
· obowiązki informacyjne.
Skutki nieprawidłowości
Konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania dotacji przez Zleceniobiorcę będą zależały od tego, jak poważne błędy i jak bardzo naruszono zasady realizacji projektu. Najbardziej rygorystycznie podchodzi się do dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobraniem nienależnie lub w nadmiernej wysokości, które w myśl ustawy o finansach publicznych, cyt. „…podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych,…”
Umowa o przyznanie dotacji wskazuje na szereg innych obowiązków Zleceniobiorcy m.in. w zakresie terminowego i prawidłowego jej wykonania, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Istotne jest również by eliminować na bieżąco nieprawidłowości czy uchybienia wykazane podczas kontroli. Bowiem niewyeliminowane w następstwie zaleceń pokontrolnych mogą wpływać na ocenę oferty realizacji kolejnego zadania publicznego, a tym samym mogą skutkować nie przyznaniem dotacji w latach następnych.