Monitoring realizacji zadań publicznych przez organizacje pożytku publicznego…
Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego przyjmujące zlecenie realizacji zadania publicznego, zobowiązują się do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie. Umowa ta zawiera wzajemne relacje między stronami (ich prawa i obowiązki). Jednym z takich obowiązków jest nałożony na Zleceniodawcę - organ przekazujący dotację obowiązek monitorowania prawidłowości wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania. W tym celu Burmistrz Słubic wydał zarządzenie określające zasady i tryb dokonywania kontroli i oceny realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe. Kontrole będą przeprowadzane w oparciu o zatwierdzony przez Burmistrza Słubic harmonogram. W myśl przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie kontrola realizacji zadania może być prowadzona : · w toku jego realizacji, · po zakończeniu realizacji zadania do czasu ustania obowiązku przechowywania dokumentów finansowych (5 lat). Kontroli podlegać będzie: · dokumentacja finansowo-księgowa, · poniesienie wkładu własnego finansowego i osobowego, · opis faktur/rachunków, · zamówienia publiczne a zadanie, · udokumentowanie realizowanych działań (listy obecności, dzienniki zajęć, plakaty, zdjęcia, informacje w mas mediach …) · obowiązki informacyjne. Skutki nieprawidłowości Konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania dotacji przez Zleceniobiorcę będą zależały od tego, jak poważne błędy i jak bardzo naruszono zasady realizacji projektu. Najbardziej rygorystycznie podchodzi się do dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobraniem nienależnie lub w nadmiernej wysokości, które w myśl ustawy o finansach publicznych, cyt. „…podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych,…” Umowa o przyznanie dotacji wskazuje na szereg innych obowiązków Zleceniobiorcy m.in. w zakresie terminowego i prawidłowego jej wykonania, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Istotne jest również by eliminować na bieżąco nieprawidłowości czy uchybienia wykazane podczas kontroli. Bowiem niewyeliminowane w następstwie zaleceń pokontrolnych mogą wpływać na ocenę oferty realizacji kolejnego zadania publicznego, a tym samym mogą skutkować nie przyznaniem dotacji w latach następnych.