Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Słubice
od dnia 01 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.), gminy dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym: 1) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, 2) potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowania odpadami komunalnymi, 3) kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, 4) liczby mieszkańców, 5) liczby właścicieli nieruchomości, wobec których gmina podjęła działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, 6) ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy oraz ilość odpadów komunalnych z terenu gminy przeznaczonych do składowania. Celem analizy jest weryfikacja roku kalendarzowego funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Gminie Słubice. Przedmiotowa analiza dotyczy okresu od dnia 01 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Analizowanym roku Gmina Słubice objęła systemem gospodarki odpadami nieruchomości zamieszkałe. Odpady z terenów nieruchomości zamieszkałych odbiera firma wyłoniona w drodze przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. z siedzibą w Słubicach, przy ul. Krótkiej 8. Wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych obowiązywał selektywne zbieranie następujących frakcji odpadów komunalnych: 1) mokrych; 2) suchych. Ponadto posiadacze odpadów komunalnych z terenu gminy Słubice zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, itp.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin. W/w wymienione odpady mieszkańcy gminy mogą również dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), zlokalizowanego w Słubicach przy ul. Krótkiej 8, Odpady wielkogabarytowe odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych, zgodnie z harmonogramem. Przeterminowane leki mieszkańcy Gminy mogą przekazywać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w wyznaczonych aptekach na terenie Słubic. Na terenie Gminy Słubice rozstawione są kontenery na odzież. Częstotliwość odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości określał Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Słubice uchwalonego uchwałą Rady Miejskiej w Słubicach nr XLIII/341/2013 z dnia 20 czerwca 2013 r. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zawierają umowy z podmiotami posiadającymi wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w Gminie Słubice. 1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Zgodnie z planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego na lata 2012-2017 z perspektywą do 2020 r. przyjętym przez uchwałę Sejmiku Województwa Lubuskiego nr XXX/280/12 z dnia 10 września 2012 r. zmieszane odpady komunalne oraz odpady zielone z terenu Gminy Słubice muszą być kierowane do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Zgodnie z zapisami w/w Planu Gmina Słubice należy do centralnego regionu gospodarki odpadami. Odpady komunalne z terenu Gminy Słubice, kierowane są do instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania oraz składowania odpadów komunalnych w Kunowicach lub do instalacji zlokalizowanej w Celowym Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie. Odpady zielone selektywnie zebrane oraz inne bioodpady, kierowane sa do instalacji zlokalizowanej w Celowym Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie lub do Zakładu Utylizacji Odpadów Sp. z o.o. zlokalizowanego w Gorzowie Wlkp. 2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Moce przerobowe w/w instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych zapewniły ciągły odbiór i nieprzerwane zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy Słubice, wobec czego, w terminie, który obejmuje niniejsze opracowanie Gmina Słubice nie miała potrzeby realizowania zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. 3. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych. W związku z realizowaniem gospodarki odpadami w terminie od 01 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Gmina Słubice poniosła następujące koszty: · odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Słubice – 2 049 163,62 zł; · prowadzenie i obsługa Punktu Selektywnej Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Słubicach – 306 537,84 zł; · odbiór i zagospodarowanie przeterminowanych leków - 3 009,20 zł; · administracyjne – 252 902,34 zł. W okresie od 01 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. do budżetu gminy wpłynęło z tytułu opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Słubice wpłynęło 2 797 745,97 zł z tytułu opłat za zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie gminy Słubice. 4. Liczba właścicieli nieruchomości, wobec których gmina podjęła działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na terenie Gminy Słubice odnotowano w terminie objętym analizą 58 postępowań administracyjnych wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie zadeklarowali wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. 5. Ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy oraz informacja na temat odpadów komunalnych z terenu gminy przeznaczonych do składowania. W terminie objętym analiza z terenu Gminy Słubice zebrano następujące rodzaje i ilości odpadów komunalnych: Kod odebranych odpadów komunalnych7) Rodzaj odebranych odpadów komunalnych7) Masa odebranych odpadów komunalnych8) [Mg] 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych 166,420 15 01 07 Opakowania ze szkła 677,390 17 01 01 Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 122,200 20 03 01 Niesegregowane odpady (zmieszane) komunalne 5932,080 15 01 04 Opakowania z metali 49,14 15 01 05 Opakowania wielomateriałowe 65,000 15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe 240,52 15 01 09 Opakowania z tekstyliów 78,800 17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruz ceglany 98,40 17 01 82 Inne nie wymienione odpady 175,24 20 01 35 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne 13,67 20 01 39 Tworzywa sztuczne 2,500 20 01 40 Metale 194,49 20 01 99 Inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny 759,68 20 02 03 Inne odpady nie ulegające biodegradacji 4,760 20 03 01 Niesegregowane odpady (zmieszane) komunalne 4542,080 20 03 03 Odpady z czyszczenia ulic i placów 175,100 20 03 07 Odpady wielkogabarytowe 408,89 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury 125,65 15 01 03 Opakowania z drewna 52,900 20 01 01 Papier i tektura 465,25 20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji 186,300 16 01 03 Zużyte opony 1,86 19 12 02 Metale żelazne 0,137 20 01 02 Szkło 139,500 20 01 39 Tworzywa sztuczne 4,480 17 01 02 Gruz ceglany 0,350 17 02 03 Tworzywa sztuczne 81,600 Wysortowanych odpadów 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury 9,800 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych 9,300 15 01 04 Opakowania z metali 0,200 15 01 07 Opakowania ze szkła 3,700 Ilości odpadów wynikają ze sprawozdań składanych przez przedsiębiorców odbierających odpadów odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w roku 2016. W wyniku prowadzonej na terenie Gminy Słubice gospodarki odpadami osiągnięte zostały poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, który wyniósł w 2016 r. – 146,91%. Osiągnięty został również założony na rok 2016 poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych, takich jak: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło, odebranych z obszaru gminy i wyniósł – 27,41%.